W swojej proroczej książce"CZAS ENERGII" napisanej w 1983 jeszcze przed katastrofą w Czernobylu , prof Antoni Szumanowski stawia pytanie jaka będzie przyszłość motoryzacji: Pojazdy elektryczne czy hybrydowe np.z ogniwami wodorowymi?

Pojazdy elektryczne czy hybrydowe np. z ogniwami wodorowymi?
czy w elektormobilności , faktycznie chodzi nam o to by produkować samochody elektryczne , ( to znaczy czy chcemy w nich zbiorniki paliwa zmienić na akumulatory a silniki spalinowe na silniki elektryczne) czy też w istocie chodzi nam konstrukcyjnie o "samochody o napędzie elektrycznym zamiast spalinowno -mechanicznym"?
https://www.youtube.com/watch?v=gfKqraWRSSs
Dlaczego Tesla jeszcze nie upadła?
https://www.youtube.com/watch?v=L9ZYgWrEztE
https://www.youtube.com/watch?v=ztz3bTq8Zqc
https://www.youtube.com/watch?v=YqwW5QDi-yM
https://www.youtube.com/watch?v=FHETIAbN3BM

Prawda, tak jak prawa fizyki - są takie same niezależnie od czasu. Tak pisałem na ten temat w mojej Dezyderacie z 1994 po lekturze książki "Czas energii " Prof Antoniego Szumanowskiego i po konsultacji z profesorem mojej i mojego elektronika rozważanego wówczas przeze mnie zamiaru zbudowania miejskiego samochodu elektrycznego na bazie kupionego przeze mnie zabytkowego Mikrusa. Po tej rozmowie natychmiast zrezygnowałem z moich planów ...i napisałem właśnie tą poniżej cytowaną DEZYDERATĘ. http://www.eco-bauhaus.eu/dezyderata-1994
Polscy przędsiębiorcy motoryzacyjni , urzędnicy , a również wielu projektantów zainteresowanych hasłem "polskiej Elektromobilności jest jeszcze przed zadaniem sobie tych pytań podstawowych pytań  które już  w 1994 uzmysłowił mi prof. Antoni Szumanowski...
 
"Nie uzmysławiamy sobie w ogóle , jak wiele z znanych i 100 % pewnych rozwiązań czy ekonomicznych czy technicznych nie może w współczesnym świecie dotrzeć do świadomości publicznej i być zastosowanych na szeroka skalę... gdyż nie jest to w interesie będącej u władzy elit finansowo politycznych.. W tym utrwalaniu dotychczasowego status quo produkowanej techniki  uczestniczą też wspóczesne media gdyż chcą zarabiać na reklamach więc nie leży w ich interesie promowanie prostszych i tańszych i bardziej energooszczędnych  rozwiązań!
Dlatego konstruktor i producent popularnych mikrokomputerów Sinklar zbankrutował gdy zainwestował w produkcje trójkołowych miejskich pojazdów akumulatorowych,. a firma Opel prowadzi eksperyment na wyspie Rugi z wersją swoich samochodów z napędem elektryczno-akumulatorowym, który tak naprawdę kompromituje taką ideę samochodów elektrycznych bo udowadnia że „owszem , jest to jest możliwie technicznie do wdrożenia, ale tylko  na wyspie o promieniu 30 km.. Tymczasem od 100 lat jest znane rozwiązanie napędu hybrydowego spalinowo-elektrycznego ( lokomotywy spalinowe powszechnie stosują ten napęd) pozwalające na zmniejszenie natychmiast o 50% zużycia paliwa we wszystkich istniejących samochodach (dzięki tzw. rekuperacji czyli odzyskowi energii hamowania oraz pracy silnika spalinowego ze stała prędkością przy optymalnym zużyciu paliwa). Pisał o tym Prof. Inż. Antoni Szumanowski z Politechniki Warszawskiej w książce „Czas energii napisanej jeszcze przed katastrofą w Czernobylu: „Przyszłość należy do energii odnawialnych ( a nie do energii atomowej) i pojazdów hybrydowych” ( są w niej obliczenia napędu hybrodowego dla ...Fiata 125 i Poloneza oraz Autobusów Jelcz i Autosan! Problem tylko w tym, że wszystkie światowe koncerny motoryzacyjne są jednocześnie powiązane z koncernami paliwowymi, a dla nich przecież... zmniejszenie o 50% oznaczałoby utratę wielkich zysków. Podobnie blokowana jest idea biopaliw. Możemy bowiem być pewni wielkie koncerny będą chciały produkować takie samochody jak obecnie aż nie zostanie wydobyta ostatnie baryłka ropy naftowej ( za jakieś 50 -100 lat)!
To obecne zasady ekonomii napędzają olbrzymie zużycie energii oraz jej marnotrawstwo, bo przecież w świetle nich spadek W=zużycia paliwa o 50% oznaczałby 50% spadek koniunktury gospodarczej i olbrzymi kryzys recesji!